Effektivt och lönsamt
Med ett samarbete i bokföring och faktureing får du en mer effektiv och lönsam byrå, det här är bara några av fördelarna:
- Inget dubbelarbete
- Tolkning av kvitton och leverantörsfakturor
- Digital pärm
- Allt material på plats när du ska göra arbetet
- Smidig attest av leverantörsfakturor i appen
Så här kan dina kunduppdrag se ut:
-
Klienten skickar alla sina kundfakturor via e-post.
-
Du får lägga in alla uppgifter på kundfakturan manuellt.
-
Du kontroller och konterar fakturorna som skickats.
-
Klienten skickar alla kvitton och leverantörsfakturor.
Tips! Du kan också ta emot fakturor digitalt. -
Du får själv ta foton på alla kvitton och leverantörsfakturor för att få in dem i bokföringen.
-
Du kopplar bilderna till bokföringsunderlaget.
-
Klienten tar ut sitt kontoutdrag på fil (csv) och mejlar till dig.
Tips! Aktivera bankkoppling så sker detta per automatik. -
Du importerar CSV-filen för att koppla bankkontoutdraget till bokföringen, men om du aktiverat bankkoppling slipper du allt manuellt.
-
Din klient ringer för att kolla hur företaget mår.
-
Du får manuellt ta ut rapporter och mejla klienten för att ge en överblick kring ekonomin. För en digital rapportering kan du använda funktionen för ekonomiöversikt.
-
När bokslutsarbetet tar vid går du igenom årets bokföring för att se om det skett några avvikelser.
-
Du postar och skickar in årsredovisningen
-
Klienten skickar alla sina kundfakturor digitalt.
-
Du kontroller och konterar fakturorna automatiskt.
-
Klientens medarbetare fotar sina kvitton med mobilen. Leverantörsfakturor kommer in per automatik som e-fakturor.
-
Du får in bilden av kvittot eller leverantörsfakturan direkt i ditt bokföringsprogram, och allt underlag är tolkat och klart.
-
Din klients betalningar går iväg per automatik till banken.
-
Alla bankhändelser i form av kund- och leverantörsfakturor bokförs per automatik.
-
Du kvalitetssäkrar bokföringen månadsvis för att se eventuella avvikelser genom att aktivera Periodavslut för din klient.
-
Nu kan du ägna tiden åt rådgivning. Gå in i ekonomiöversikten där du och din klient tydligt får en överblick hur företaget går.
-
Du skickar in årsredovisningen digitalt, och skickar för digital signering direkt i tjänsten.
Dela arbetsuppgifter med din kund
Du som redovisningsbyrå sitter alltid i vår mest kompletta lösning med alla funktioner och finesser. Här är de varianter du kan välja till ditt kundsamarbete.
Ingen tillgång
Gratis 0 kr/mån och per kund
Du som redovisningsbyrå sköter allting, från fakturering till bokslut. Kunden har ingen inloggning.
Fakturering
+139 kr/mån och per kund
Kunden gör följande:
- Fakturerar
- Attesterar
- Scannar och fotar underlag
- App
- Skapar ekonomiska rapporter
Bokföring
+179 kr/mån och per kund
Kunden gör följande:
- Bokför
- Tillgång till bankkoppling
- Skapar leverantörsfakturor
- Attesterar
- Scannar och fotar underlag
- App
- Skapar ekonomiska rapporter
Bokföring & fakturering
+269 kr/mån och per kund
Kunden gör följande:
- Fakturerar
- Bokför
- Tillgång till bankkoppling
- Skapar leverantörsfakturor
- Attesterar
- Scannar och fotar underlag
- App
- Skapar ekonomiska rapporter
Vanliga frågor
När du som redovisningskonsult har aktiverat funktionen via Byråstöd i Spiris (eller vårt lokalt installerade Byråstöd) får din klient ett mejl om att du vill samarbeta i Spiris. För att klienten sedan ska kunna komma in i funktionen behöver den först logga in på spiris.se. Det kommer synas en notis på startsidan med en utfälld ruta, och via den kan klienten hantera inbjudningen genom att Godkänna eller Avböja samarbetet. Du kommer sedan få ett mejl som bekräftar att klienten godkänt samarbetet.
Läs mer i vår skrivna hjälp Bjud in till samarbete i byråstöd
Nej, din klient kan inte ha ett samarbete med mer än en redovisningsbyrå. Din klient måste därför först avsluta sitt samarbete med sin nuvarande redovisningsbyrå innan du kan bjuda in till ett samarbete.
Under Underhåll - Samarbeten kan du ändra avtalsperiod och ändra fakturamottagare för dina kunder.
Klicka på den kund du vill ändra inställningar för, för att få en översikt över de aktiva samarbeten du har med kunden.
Klicka på pennan vid det samarbete du vill ändra avtalsperiod eller fakturamottagare för och gör dina nya val i rullgrdinsmenyerna.
Spara dina nya val. Klart!
Under Underhåll - Samarbeten kan du ändra din kunds variant av Spiris.
Klicka på den kund du vill ändra variant för, för att expandera raden. Via penn-symbolen kan du redigera samarbetet för att ändra en klients variant.
Spara ditt nya val. Klart!
Psst! Läs mer om att byta variant i vår skrivna hjälp.
När du har aktiverat ett samarbete via Byråstöd skickas ett mejl till din kund som bekräftar det. Din kund behöver sedan logga in där den får en notis och godkänner samarbetet.
Om du arbetar i Byråstöd och en medarbetare inte kommer åt en tjänst på en klient kan du ordna detta genom att gå in på Kunder. Välj klient och öppna sedan fliken Uppdrag. Kontrollera att den som ska vara uppdragsansvarig och att de medarbetare som deltar i uppdraget är inlagt och avsluta sedan med att klicka på Spara.
Om du är osäker på vilket uppdrag som är kopplad till ett samarbete kan du som har full behörighet se detta under Underhåll - Kund - Samarbeten. Markera rutan Visa även kopplade och klicka sedan på penn-symbolen för att se vilket uppdrag som en tjänst är kopplad till.
Både du och din klient kan när som helst välja att avsluta ett samarbete i en tjänst. Övriga samarbeten påverkas inte. Logga in i Spiris, välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på pennikonen till höger om den tjänst du vill avsluta samarbetet för och välj Avsluta samarbete. Välj även vad som ska hända efter avslutat samarbete, du kan välja olika alternativ beroende på tjänst. Bekräfta till sist genom att välja Avsluta samarbetet.
Läs mer i hjälpavsnitten: Avsluta samarbete i Byråstöd.
Om du får ett felmeddelande som informerar om att huvudkontakt saknas för kundnumret när du försöker avsluta ett samarbete, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt. Logga in i Spiris, ändra till klientens företag och välj Användare. Ändra en användares roll genom att välja pennsymbolen och därefter välja Administratör. Slutligen, välj denna användare som Huvudkontakt. Skulle din klient inte finnas med i listan över användare, måste du först skapa en ny användare.

Vill du också jobba smartare?
Har du funderingar på vad Spiris kan göra för din redovisningsbyrå? Boka in 30 minuters gratis rådgivning så får du minst ett tips på hur du kan få mer tid över.