Vad händer nu?
För att fortsätta hantera befintliga ärenden och skapa nya påminnelser behöver du börja använda den nya versionen och godkänna uppdaterade villkor.
Steg 1: Aktivera Påminnelsehantering under Fler funktioner.
Steg 2: Gå igenom kom-igång-guiden och godkänn de nya villkoren.
Härliga förbättringar!
- Skicka ärenden direkt från fakturan eller via listvyn.
- Se viktig information, som status och skickat datum, direkt i Bokföring & Fakturering.
- Hantera fakturor med rot/rut/grön teknik samt utländska fakturor i SEK.
Vanliga frågor & svar
Du kommer åt dina tidigare ärenden och kan göra vissa ändringar efter att du gått igenom kom-igång-guiden och godkänt villkoren för Påminnelsehantering via Fler funktioner eller direkt via en faktura i Bokföring & Fakturering.
Ja! Räntevillkoren uppdateras i och med förändringen. Mer om det kan du läsa i avtalet → länk till avtalet.
Om påminnelsen inte betalas av din kund överförs fakturan automatiskt till inkasso. Funktionen tillhandahålls av Amili som tar ut en påminnelseavgift och en avgift för inkassokravet av din kund. Vilka avgifterna blir beror på hur långt ärendet går, och dessa tillfaller Amili.
När kunden betalar fakturan får du hela det fakturerade beloppet betalt till företagskontot. Du hittar mer specifik information om avgifterna i avtalet som du får ta del av i samband med att du registrerar dig för Påminnelsehantering.
10 bankdagar.
Ja, du kan inte ta hjälp av Påminnelsehantering vid fakturor i annan valuta än SEK.
Påminnelsehantering är en automatiserad påminnelse- och inkassofunktion levererad av Visma Amili AB. Visma Amili tar ut en påminnelseavgift och en avgift för inkassokravet av din kund. De tar även ut en provision på kapitalet om ärendet hamnar på efterbevakning med ett fast maxbelopp per ärende. När skulden är betald tillfaller debiterad dröjsmålsränta dig. För ytterligare information, se bifogad prislista.
Om du har använt Påminnelsehantering för att driva in en skuld, sammanställer Visma Amili alla åtgärder de vidtagit och skickar en faktura. Fakturan avser moms på de debiterade avgifterna som din kund har betalat. När du registrerar fakturan bokför du momsen som ingående moms på bokföringskonto 2641. Den tas därmed med i momsredovisningen och blir på så vis inte en kostnad för ditt företag. Om ärendet går hela vägen till Kronofogden kan ytterligare avgifter tillkomma.
Inkassokravet skickas 12 dagar efter att påminnelsen gick ut om betalning fortfarande inte är gjord.
Du får en notis med information om att du måste avsluta ärendet i Visma Amili först. Därefter kan du kreditera/ångra/kvitta fakturan.
Ett ärende kan inte avslutas om fakturan gått till kronofogden, om företaget gått i konkurs eller vid dödsbo.
Har du fler frågor? Vi har svaren! Du hittar fler svar här.
Därför ska du jobba med påminnelsehantering
Få snabbare betalt och stärk likviditeten
Har du kundfakturor som passerat förfallodatum? Med Påminnelsehantering kan du luta dig tillbaka medan vi driver in betalningen. Skönt för dig och toppenbra för likviditeten!
Frigör tid till att utveckla ditt företag
Slipp obekväma samtal och jagande och lägg fokuset på det som verkligen betyder något! Vi tar hand om påminnelse- och inkassohanteringen så att du kan lägga din energi där den gör som mest nytta.
Kom igång direkt
På bara några minuter är du igång och kan skicka över valda fakturor för påminnelse - vi sköter resten!
Balans mellan automatisering och kontroll
Allt sköter sig självt, från första påminnelsen till det att pengarna landar på kontot, samtidigt som du enkelt kan ta kontroll över önskade delar av processen.