Ditt Spiriskonto

Ditt Spiriskonto öppnar dörren till en rad härliga funktioner som banar vägen för ett enklare företagande. För att det inte ska vara så krångligt att navigera i allt som har med inloggningen att göra har vi samlat svar på en del vanliga frågetecken här.

För att logga in på Spiris.se behöver du ett inloggningskonto

I samband med att du och ditt företag blir kund hos Spiris skapas det ett kostnadsfritt inloggningskonto för bolaget. Den första registrerade e-postadressen på bolaget får rollen som Administratör, och huvudkontakt. 

Arbetar du på ett företag som redan använder Spiris behöver du kontakta er administratör för att få en egen tillgång till era funktioner. Om administratören har slutat kan du klicka här för mer information om hur vi kan hjälpa dig vidare.

Behöver du ändra dina inloggningsuppgifter?

Byt e-postadress

Logga in på Spiris.se, klicka på Min användarprofil, och klicka vidare på pennan vid din information. Vid din e-postadress dyker då valet Ändra e-postadress upp, klicka där och fyll i din nya mejladress. Bekräfta ändringen genom att ange ditt nuvarande lösenord, och spara.

Ändra en annan användares mejl

Om en annan användare behöver byta mejladress kan du hjälpa dem genom att logga in på Spiris.se och klicka på Hantera användare. Klicka på användaren vars uppgifter du vill ändra och välj Ändra e-postadress. Fyll i den nya mejladressen och bekräfta ändringen genom att ange ditt nuvarande lösenord. Glöm inte spara ändringen.

Observera att om användaren har tillgång till flera företag behöver användaren själv gå in och byta sin mejladress, genom att följa exakt samma instruktion som i stycket Byt e-postadress, här bredvid.

Om du har glömt eller vill byta lösenord

Om du har glömt ditt lösenord kan du återställa det genom att gå in på Spiris.se. Fyll i din mejladress och i nästa steg, klicka på Glömt lösenord och följ stegen. En aktiveringslänk skickas till dig där du kan skapa ett nytt lösenord.

Olika roller i Spiris:

En Administratör:

  • Kan lägga till, inaktivera och ta bort andra administratörer och användare.
  • Kan styra behörighet för andra administratörer och användare.
  • Får tillgång till fakturainformation.

Det är enbart administratörer som kan registreras som huvudkontakt på Spiris.se. Det går att ha flera administratörer på ett och samma bolag men ett bolag kan bara ha en huvudkontakt åt gången.

Det är viktigt att du som administratör inaktiverar användare som slutar på ditt företag och alltid ser till att det finns minst en aktiv administratör i företaget. Om det är möjligt, uppmanar vi dig att alltid ha minst två administratörer registrerade i ditt bolag, eftersom det underlättar vid exempelvis sjukdom och semester. 

En användare:

  • Kan redigera sina egna kontouppgifter, så som mejladress för inloggning och lösenord.
  • Har åtkomst till de funktioner som administratören gett dem tillgång till.
  • Kan inte redigera eller ändra andra användares eller administratörers uppgifter eller behörigheter.

Om du har din bokföring i Spiris kan du skapa en användare med rollen revisor, helt kostnadsfritt. 

En revisor:

  • Kan se allt innehåll i bokföringen.
  • Kan skriva ut rapporter.
  • Kan exportera SIE-filer.
  • Kan exportera register.

Du kan enbart ha en aktiv revisor åt gången.


Behöver du redigera ett konto? 

Du som administratör kan lägga till, redigera och ta bort användare och deras behörighet i Spiris.

Byte av huvudkontakt

Om en befintlig administratör har tillgång till Spiris.se kan administratören själv logga in och ändra huvudkontakt.

Om det inte finns någon administratör med tillgång till bolagets Spiris-konto behöver firmatecknaren istället fylla i och signera detta formulär. Formuläret avser ett företag, så ska ändringen göras för flera organisationer behöver firmatecknaren fylla i ett forumlär per berörd organisation.

I formuläret anger firmatecknaren vem den nya huvudkontakten för bolaget ska vara, därefter signerar de formuläret med BankID.

Efter att firmatecknaren fyllt i och signerat formuläret, skickas informationen digitalt till oss och vi kontrollerar uppgifterna. Om intyget inte är fullständigt ifyllt skickar vi tillbaka det för komplettering. Vi lägger upp den nya huvudkontakten när vi har fått alla begärda uppgifter och vi med rimlig säkerhet har konstaterat att behörig person har begärt åtgärden.

När den nya huvudkontakten är registrerad får denne ett mejl som bekräftar detta och personen kan själv gå in och administrera resterande användares behörighet.

Ny administratör i föreningar

Om föreningen saknar en särskild registrerad firmatecknare kan kassören eller någon från föreningens styrelse underteckna intyget. I dessa fall ska det skickas med protokoll från föreningens senaste årsmöte, samt föreningens stadgar. Det ska också framgå att personen har styrelse/kassörsuppdrag, samt rätt att på egen hand agera i den här typen av ärenden åt föreningen.

Lägg till användare

Logga in på Mitt Spiris. i menyn till höger, välj Hantera användare och välj Lägg till användare. Efter du skapat användaren kommer du kunna redigera användarens behörigheter.


Ändra uppgifter/Ge tillgång till tjänster/Ändra behörighet

Logga in på Mitt Spiris. i menyn till höger, välj Hantera användare och klicka på den användaren du vill administrera. Här kan du exempelvis ändra roll, mejladress och uppgifter till en användare. Du kan också välja vilka funktioner en användare ska ha tillgång till genom att bocka i och bocka ur olika funktioner. Om det finns lediga licenser att dela ut bland era användare ser du det i denna vy.