
Skicka påminnelse
Vi hjälper dig att skicka påminnelser till dina kunder, och det är du som väljer vilka fakturor vi ska ta hand om. Du lämnar över uppdraget till oss när det passar dig och så hjälper vi dig att få betalt för dina fakturor.

Du behåller räntan
Säkerställ att du har rätt inställningar för räntan så att du inte går miste om en intäkt. Om du lagt på en dröjsmålsränta på fakturan hjälper vi dig att driva in den, det är du som behåller räntan.

Skicka inkassokrav
Om kunden inte betalar trots påminnelse skickas ett inkassokrav ut automatiskt.
Är fakturan fortfarande obetald trots påminnelse och inkasso, avgör du hur du vill gå vidare.
Vi bevakar din obetalda faktura, och kunden får en påminnelse om skulden minst en gång per år.
Steg 1 - Påminnelser
När kunden inte betalar
Om fakturans förfallodatum har passerats och kunden inte betalat har du rätt att ta ut en påminnelseavgift och lägga på en dröjsmålsränta. Vi ser till att det skickas en betalningspåminnelse så att du får in den avgift och dröjsmålsränta du har rätt till.
Steg 2 - Inkasso
Om kunden inte betalar trots påminnelser
Då skickas ett inkassokrav ut automatiskt. Skulle fakturan förbli obetald efter både påminnelse och inkasso, får du själv avgöra hur du vill gå vidare med ditt uppdrag.
Steg 3 - Bevakning/Kronofogden
Ta hjälp för att få in dina pengar
Om kunden inte kommer att betala väljer du om vi ska bevaka ditt ärende eller överlämna det till Kronofogdemyndigheten. Väljer du att vi ska bevaka din obetalda faktura, innebär det att din kund får en påminnelse av oss minst en gång per år.
Vanliga frågor
För att skicka förfallna kundfakturor direkt från Administration behöver du följande:
- Ett giltigt serviceavtal
- Lägga in dina inloggningsuppgifter till spiris.se under Arkiv - Inställningar- Företagsinställningar - Mina tjänster. Om du inte har en inloggning till spiris.se ska du först registrera ett konto.
- Godkänna villkoren för AutoCollect, detta gäller första gången du skickar ett uppdrag till AutoCollect.
Om flera personer som ska skicka uppdrag till AutoCollect behöver du som är administratör för kontot lägga upp nya användare och ge dem rätt behörighet. Detta gör du genom att logga in på spiris.se, och välj Användare och tjänster.
Har du flera företag i ditt program och vill använda AutoCollect i mer än ett företag kan du göra det utan extra kostnad. Du behöver ett unikt kundnummer för varje företag för att det ska fungera. Registrera dina företag för att kunna arbeta smartare.
Läs mer om AutoCollect eller titta på filmerna Skapa uppdrag via AutoCollect och Så här aktiverar du.
Påminnelse Direkt är en automatiserad påminnelse- och inkassofunktion levererad av Visma Amili AB. Amili tar ut en påminnelseavgift och en avgift för inkassokravet av din kund. Amili tar även ut en provision på kapitalet om ärendet hamnar på efterbevakning med ett fast maxbelopp per ärende. När skulden är betald tillfaller debiterad dröjsmålsränta dig. För ytterligare information, se bifogad prislista.
Om du har använt Påminnelse Direkt för att driva in en skuld, sammanställer Amili alla åtgärder de vidtagit och skickar en faktura. Fakturan från Amili avser moms på de debiterade avgifterna som din kund har betalat. När du registrerar fakturan, bokför du momsen som ingående moms på bokföringskonto 2641. Den tas därmed med i momsredovisningen och blir på så vis inte en kostnad för ditt företag. Om ärendet går hela vägen till Kronofogden kan ytterligare avgifter tillkomma.
Du kan skicka förfallna fakturor via AutoCollect från flera ställen i programmet. Dels får du information om förfallna fakturor i funktionen Notifieringar i Sidopanelen. Klickar du i meddelandet kommer du direkt till funktionen AutoCollect, där du kan skicka en eller flera förfallna fakturor med knappen Skicka uppdrag.
Under Försäljning - Kundfakturor och Betalningar - Betalningspåminnelser hittar du också kommandot Skicka uppdrag till AutoCollect.
För att skicka uppdraget via AutoCollect krävs det att du har angett vad fakturan innehåller i kolumnen Fakturainnehåll. Uppdraget måste också innehålla ett korrekt organistationsnummer eller personnummer för att kunna skickas vidare till inkasso.
Läs mer i Skicka uppdrag, kommando eller titta på filmen Skapa uppdrag via AutoCollect.
AutoCollect skickar vidare uppgifterna om skulden på fakturan till Visma Amili som skriver ut en påminnelse till din kund första arbetsdagen efter att du skickat uppdraget. På påminnelsen står vad skulden avser, ett totalbelopp som kunden ska betala för fakturan, ränta och påminnelseavgiften samt betaluppgifter för Amili. Om betalningen uteblir skickas ett inkassokrav.
Du kan se hur påminnelsen ser ut i Skicka uppdrag, kommando.
För att få en överblick på vilken status dina fakturor har i uppdraget kan du lägga till AutoCollect i kolumninställningarna under Försäljning - Kundfakturor. Högerklicka på översta kolumnen och välj Kolumninställningar. Klicka på AutoCollect i Tillgängliga kolumner och sedan pilen mot höger så läggs denna i Aktiva kolumner. Du kan ändra ordningen vart du vill att den ska ligga, annars hamnar den längst till vänster.
Du kan också se statusen inne på fakturan på fliken Spårning och Status AutoCollect.
Via rapporten Ärenden hos Visma AutoCollect får du en sammanställning över de ärenden du har lämnat. I Rapporter för nedladdning under Kundreskontra kan du se hur rapporten ser ut och ladda ner den till ditt program.
Om din kund betalar direkt till dig, trots att du har skickat uppdraget via AutoCollect, så registrerar du inbetalningen genom att göra en direktbetalning. Läs i Hantera inbetalning från AutoCollect.
Du ska inte återkalla uppdraget, när du har gjort direktbetalningen avslutas uppdraget automatiskt i AutoCollect. Det är viktigt att du registrerar betalningen så fort som möjligt i programmet så att uppdraget inte går vidare i flödet.
Läs mer i AutoCollect - vanliga frågor.
Bra att veta
Få betalt
Du som företagare jobbar hårt för att sälja och leverera i toppklass. Se till att du inte ligger ute med pengar i onödan, utan jobba aktivt för att få in betalningar så snabbt som möjligt.
Skicka inkasso
Agera inte bank åt dina kunder. Genom att jobba proaktivt får du bäst förutsättningar att rädda dina kundrelationer och minimera ditt företags ekonomiska risker.
Likviditetsproblemstips
Problem med likviditeten är en vanlig utmaning hos de flesta företag. Vi ger dig nio handfasta tips på hur du kan förbättra ekonomin i ditt företag.
