Är du trött på att ringa kunder som inte betalat i tid?

Det löser vi åt dig med funktionen Påminnelsehantering. Påminnelse-, och inkassoservice på ett enkelt ställe - i Spiris.

Man med cirkulära ikoner som kretsar runt honom.

Påminnelsehantering i Spiris

Vi hjälper dig få in betalningen

Har du kundfakturor som passerat förfallodatum, och du har inte fått betalt av kunden? Då kan du använda dig av Påminnelsehantering, en helt unik påminnelse- och inkassolösning för dig som fakturerar i Spiris. Du får du hjälp med precis allt som krävs för att få in dina pengar, men på ett snyggt sätt mot din kund.

Du får ränta på pengarna - fint va?

Du vet väl om att du har rätt att ta ut dröjsmålsränta om din kund inte betalar i tid? Sånt har vi koll på i Påminnelsehantering, som räknar ut räntan och kräver in det från din kund. Och räntan betalas förstås ut till dig, utan att du lyft ett finger. Så här kan man verkligen säga att det lönar sig!

Vanliga frågor & svar

Om påminnelsen inte betalas av din kund inleds inkassohantering automatiskt. Funktionen tillhandahålls av Visma Amili som tar ut en påminnelseavgift och en avgift för inkassokravet av din kund. 

Du hittar mer specifik information om avgifterna i avtalet som du får ta del av i samband med att du registrerar dig för Påminnelsehantering.

10 dagar.

Ja, du kan inte ta hjälp av Påminnelsehantering vid utländska fakturor, rot-/rutfakturor eller fakturor i annan valuta än SEK.

Påminnelsehantering är en automatiserad påminnelse- och inkassofunktion levererad av Visma Amili AB. Visma Amili tar ut en påminnelseavgift och en avgift för inkassokravet av din kund. Visma Amili tar även ut en provision på kapitalet om ärendet hamnar på efterbevakning med ett fast maxbelopp per ärende. När skulden är betald tillfaller debiterad dröjsmålsränta dig. För ytterligare information, se bifogad prislista.

Om du har använt Påminnelsehantering för att driva in en skuld, sammanställer Visma Amili alla åtgärder de vidtagit och skickar en faktura. Fakturan från Visma Amili avser moms på de debiterade avgifterna som din kund har betalat. När du registrerar fakturan, bokför du momsen som ingående moms på bokföringskonto 2641. Den tas därmed med i momsredovisningen och blir på så vis inte en kostnad för ditt företag. Om ärendet går hela vägen till Kronofogden kan ytterligare avgifter tillkomma.

Inkassokravet skickas 12 dagar efter att påminnelsen gick ut om betalning fortfarande inte är gjord.

Ja, all inkasserad dröjsmålsränta betalas automatiskt ut till dig. Räntan debiteras från förfallodatumet på den utestående fakturan och betalas ut efter att betalningen inkommit. Den debiterade dröjsmålsräntan beräknas enligt räntelagen och är på 8% + referensränta.

 

Har du fler frågor? Vi har svaren! Du hittar fler svar här.

Hand som håller upp en mobil som visar en faktura.

Lägg till Påminnelsehantering

Kom igång enkelt och kostnadsfritt!

  • Logga in i Spiris, där du sköter din fakturering
  • Klicka på Fler funktioner och välj Påminnelsehantering
  • Klicka på "Kom igång" i högra hörnet
  • När du klickat på Kom igång klickar du sedan "Öppna" för att komma till tjänsten
  • Där registrerar du dig genom att fylla i dina företagsuppgifter
  • Klart!