
Uppdaterad bokföringslag
Det ska vara enkelt att driva företag. Och vi vet, efter 40 år i branschen, att administration inte är det du vill lägga din tid på. Vi är glada att regeringen äntligen fattat beslutet om att förenkla administrationen för företagare.
Vad innebär förändringen?
Med direktiven kan du från 1 juli 2024 slänga papperskvitton och annan räkenskapsinformation på papper – så länge du har det i digital form.
Det vill säga, om du fotograferar ditt papperskvitto är det helt okej att slänga det sen. Och om du gör på rätt sätt får du dina kvitton in i ditt program via scanner-appen.
Vi rekommenderar:
Ta emot e-fakturor i programmet, det är smidigast för dig. Men du kan fota underlaget med mobilen och appen Spiris Scanner, och sedan koppla det i programmet.
Fota kvittot med mobilen och appen Spiris Scanner, och koppla sedan det till verifikationen i programmet.
Skicka e-faktura till företag
Det gynnar mottagaren
När du skickar e-faktura blir livet bra mycket enklare för mottagaren. All information på fakturan registreras automatiskt och rätt hos kunden - oavsett om det är till ett affärssystem eller i Kivra. Helt digitalt, utan mänskliga fel.
Det är enkelt
När du skapar en ny kundfaktura kontrollerar programmet automatiskt om kunden kan ta emot e-fakturor och informerar dig om det.
Skicka e-faktura till privatperson
Direkt till Kivra
Du kan skicka fakturor till Kivra-brevlådan. I Kivra får kunden notis om fakturan, påminnelser och kan betala den med ett knapptryck. Det är säkert, tillgängligt och miljövänligt.
E-post eller e-faktura?
Har du tänkt på hur svårt det är att betala en faktura som skickats som pdf till mejlen? Vill du ha betalt i tid är det bättre att skicka fakturan till kundens digitala brevlåda, där de kan betala fakturan med ett knapptryck istället för att mata in uppgifter själv i sin internetbank.
Skillnad mellan e-faktura och att skicka faktura med e-post »
Skicka e-faktura till offentlig sektor
E-faktura som lagkrav
Sedan april 2019 är det lagkrav att skicka e-faktura till dina kunder i offentlig sektor. Lagen omfattar alla varu- och tjänsteleverantörer, oavsett i vilket land leverantören finns.
Skicka enligt Peppol
Fakturorna ska skickas enligt den europeiska standarden Peppol. Det står för Pan-European Public Procurement On-Line och är en samling regler för inköp och e-handel.
Känn dig trygg
Visma Administration uppfyller alla krav enligt Peppol och hittar automatiskt mottagare i Peppol-nätverket så att du kan skicka fakturan i det format som krävs.

Därför ska du inte mejla fakturor
Nackdelar för din kund
- Det är ansträngande och blir dubbelarbete
- Fakturan kan försvinna i mängden
- Det är stor risk att glömma betalningen
Nackdelar för din affär
- Du vet inte om kunden har tagit emot fakturan
- Din likviditet påverkas om du inte får betalt i tid
- Det blir efterarbete om du måste påminna kunden

Skillnaden mellan e-faktura och e-postfaktura
E-faktura
E-fakturor eller “elektroniska fakturor” skickas i ett format som kan läsas in av mottagarens affärsystem, internetbank eller digitala brevlåda. Distributionen av fakturan är helt digital, korrekt och kräver ingen manuell hantering av varken avsändaren eller mottagaren. E-fakturor brukar också kallas EDI-fakturor (Electronic Data Interchange), Svefaktura eller Peppol-faktura (Pan-European Public Procurement On-Line). Administration har stöd för alla format av e-faktura.
E-post
I en e-postfaktura skickas fakturan som pdf. Alla betaluppgifter och all räkenskapsinformation ligger då inbäddade i bilden och mottagaren får manuellt eller maskinellt kopiera informationen till sitt affärssystem eller till sin internetbank för att betala fakturan.
Spara tid och pengar. Fakturera digitalt.
Hur mycket sparar du på att fakturera digitalt? Kalkylen är baserad på kostnaden för uppskattad tid manuell hantering av pappersfakturor kräver, jämfört med kostnaden och uppskattad tid för digital fakturering i ditt program.
Hur många leverantörsfakturor/månad får du?
Hur många kundfakturor/månad skickar du?
Detta är vad du sparar per månad:
14:45 timmar:minuter
5 478 kronor
Vanliga frågor
Du kan skicka e-fakturor till alla kunder som har ekonomisystem som kan ta emot e-fakturor eller till privatpersoner som har en digital brevlåda i Kivra. Läs mer i vår hjälp »
Det är enkelt att börja skicka e-fakturor. Du behöver inte göra några speciella inställningar utan allt är inbyggt i programmet. Första gången du skickar en e-faktura kan du behöva godkänna villkor för funktionen.
När du skapar ny kund och lägger in kundens organisationsnummer eller personnummer, e-post för privatpersoner, så görs det en kontroll om kunden kan ta emot e-fakturor. Detta visas i informationslisten ovanför arbetsbilden när du skapar fakturan till kunden.
När du har skapat fakturan väljer du utskriftsvalet E-faktura eller Kivra beroende på om det är ett företag eller en privatperson du ska skicka till. Fakturan skickas direkt från ditt program till kundens ekonomiprogram eller till Kivra, om det är en privatperson. Läs om hur du skickar e-fakturor »
I listläget under Försäljning - Kundfakturor kan du lägga till fler kolumner för att enkelt kunna se om dina e-fakturor gått iväg. Så här lägger du till denna kolumn »
Du kan på flera sätt kontrollera och se vilka av dina kunder som kan ta emot e-faktura. Läs mer om vilket sätt som passar dig bäst.
En referenskod är en specifik beställarreferens som din kund kan kräva. Du anger den i fältet Referenskod på kundfakturan. Läs mer om Referenskod »