Bankintyg - vad är det och hur ansöker man om det?

En företagare som just fått ett bankintyg av sin bankman.

Funderar du på att starta aktiebolag och ta nästa steg i din verksamhet? Vad kul! Det finns många olika begrepp att hålla reda på när du ska starta eget - och du har säkert lika många frågor. Har du exempelvis koll på vad ett bankintyg? Det är ett av de grundläggande dokumenten som behövs när du ska starta ett aktiebolag. I den här guiden får du veta mer om vad det är, hur du går tillväg, vilka krav som gäller och vad du behöver tänka på. På så vis kan du känna dig trygg när du startar din egen verksamhet, oasvett om det är på egen hand eller genom ett lagerbolag

Vad är ett bankintyg?

När du startar aktiebolag krävs det dels att du har en insats på 25 000 kronor och att du upprättar olika dokument som ska skickas in till Bolagsverket. Ett av de dokumenten är bankintyget. Det är en handling som intygar att du är kund hos en bank och har en tillgång på 25 000 kr. Det visar även att dessa pengar, det vill säga ditt aktiekapital, finns insatta på ett konto registrerat i företagets namn. Bankintyget ska skickas till Bolagsverket som i sin tur registrerar företaget. Ägare i ett aktiebolag har ett begränsat personligt ansvar och bankintyget visar att ägaren eller ägarna har satt in aktiekapitalet.

Till skillnad från aktiebolag kräver enskild firma varken bankintyg eller något aktiekapital, och det finns en närmare koppling mellan ägarens personliga ekonomi och företaget.

 Läs mer: Starta eget företag – checklista

Bli kund hos oss – få hjälp med bankintyget

Tips! Du vet väl att du kan få hjälp med bankintyget? När du blir kund hos oss får du inte bara ett så kallat lagerbolag (ett färdigt aktiebolag), du får också svar på dina frågor samt hjälp med både registreringen av bolaget och kontakten med Bolagsverket. Vi kan också hjälpa till med bankintyget via vår partner!

Vi hjälper dig starta bolag på nolltid

Skaffa ett färdigt aktiebolag genom oss, ett så kallat lagerbolag, så blir det en enklare resa – vi hjälper dig med det mesta du behöver. Dessutom är du igång på nolltid.

Vi hjälper dig starta bolag på nolltid

Skaffa ett färdigt aktiebolag genom oss, ett så kallat lagerbolag, så blir det en enklare resa – vi hjälper dig med det mesta du behöver. Dessutom är du igång på nolltid.

Skaffa lagerbolag

Vad ska ett bankintyg innehålla?

Se till att bankintyget är original och att det innehåller följande information:

  1. Bankens namn och telefonnummer
  2. Ditt föreslagna företagsnamn med tillägget "under bildande"
  3. Insatt belopp inklusive eventuell överkurs
  4. Kontonumret där du satte in betalningen av aktiekapitalet
  5. Att betalningen gäller aktier i det nya bolaget
  6. Datum när intyget utfärdades
  7. Om pengar tagits ut från kontot och när det gjordes

Intyget bör också innehålla information om den som utfärdar det:

  • Organisationsnummer
  • E-postadress
  • Stämpel

Du kan använda flera bankintyg för att komma upp i den totala summan som ska betalas för aktierna. Vissa banker erbjuder även möjligheten att betala in aktiekapitalet via Swish eller andra digitala betalningsmetoder.

Tips! Så här gör du för att skriva affärsplan

Har du frågor kring att starta eget?

Funderar du på affärsidéer, bolagsformer eller företagsnamn? Eller kanske hur du fixar ett företagskonto hos en bank? Boka en stund med oss så hjälper vi dig.

Har du frågor kring att starta eget?

Funderar du på affärsidéer, bolagsformer eller företagsnamn? Eller kanske hur du fixar ett företagskonto hos en bank? Boka en stund med oss så hjälper vi dig.

Snacka med oss

Hur ansöker man om ett bankintyg?

  • Ansök hos din bank
    Gå till din bank och ansök. Kom ihåg att ta med en giltig legitimation.
  • Serverlegitimation
    Din bank måste ha en serverlegitimation.
  • Registrera på verksamt.se
    Registrera din ansökan via verksamt.se. De skickar den vidare till Bolagsverket.
  • Ansök om F-skatt
    När Bolagsverket har registrerat ditt företag kan du ansöka om F-skatt.

Vem utfärdar bankintyget?

Kontakta din bank och fråga om de kan utfärda bankintyget. Om de inte kan så kan du alltid vända dig till en annan bank som erbjuder den tjänsten.

Du kan även vända dig till:

  • ett kreditmarknadsföretag
  • ett kreditinstitut inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).

Hur lång tid det tar att få ett bankintyg?

Tiden det tar att få ett bankintyg kan variera beroende på den som utfärdar intyget. Det kan ta allt från några dagar upp till ett par veckor. För att få en bättre uppfattning om hur lång tid det tar, kontakta din bank direkt och fråga om deras process och tidsram. Då får du direkt en uppfattning. Smart va? Om du väljer ett elektroniskt bankintyg går det oftast snabbare än med ett pappersintyg.

Vad kostar det?

Att starta ett aktiebolag är förenat med olika typer av kostnader. Inte det roligaste i processen men ack så viktigt att hålla koll på. Så, när du vänder dig till en bank för att få handlingen utfärdad bör du också fråga om det är förenat med en kostnad. Vissa banker tar ut en avgift och då är det bra att veta hur mycket det kommer att kosta. 

Är bankintyg avdragsgillt?

Nej, kostnader för att bilda ett aktiebolag, inklusive kostnaden för bankintyget, är inte avdragsgilla. Däremot är kostnader för att driva verksamheten avdragsgilla, även om de uppstår innan företaget är registrerat.

Ekonomi och planering inför ansökan om bankintyg

Innan du ansöker om bankintyg är det smart att göra en ordentlig planering av företagets ekonomi och verksamhet. Du behöver säkerställa att du har tillräckligt med pengar för att betala in aktiekapitalet och täcka de första kostnaderna som kan uppstå när du startar. Tänk också igenom vilka banktjänster och andra tjänster du behöver för att driva företaget, till exempel företagskonto, försäkringar och eventuella digitala verktyg. Det kan vara en bra idé att kontakta banken eller en ekonomisk rådgivare för att få hjälp med att planera ekonomin och ansöka om bankintyg. Ju bättre förberedd du är innan du ansöker, desto enklare blir det att komma igång med verksamheten.

Skicka in elektroniskt bankintyg

Många banker erbjuder möjligheten att få ett elektroniskt bankintyg. De är säkrare och snabbare vilket gör hela processen smidigare. Banken slipper pappershanteringen och du som företagare behöver inte vänta lika länge på att komma igång. 

Skicka in bankintyg på papper

Om du inte vill skicka in bankintyget elektroniskt går det att göra det på papper. Kom bara ihåg att det ska vara i original och att det kan ta längre tid för dig att få komma igång med ditt aktiebolag!

Bankintyg vid nyemission i aktiebolag

Om ditt aktiebolag vill öka aktiekapitalet genom nyemission behöver du skicka ett bankintyg till Bolagsverket tillsammans med anmälan om nyemission. För publika aktiebolag kan ett intyg om inbetalning från en revisor användas. Bankintyget ska visa hur mycket pengar som har betalats in för aktierna.

Vanliga frågor och svar om bankintyg

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren om bankintyg när du ska starta aktiebolag:

Vad är ett bankintyg?
Ett bankintyg är ett dokument från banken som visar att du har satt in det aktiekapital som krävs, minst 25 000 kronor, på företagets konto.

Hur ansöker jag om bankintyg?
Du ansöker om bankintyg via din bank eller med hjälp av en ekonomisk rådgivare. Det går ofta att göra ansökan digitalt.

Vilka skatter och avgifter är kopplade till bankintyg?
När du startar aktiebolag behöver du ansöka om F-skatt och moms, och det kan tillkomma andra avgifter beroende på din verksamhet.

Hur lång tid tar det att få ett bankintyg?
Det kan ta allt från några dagar till ett par veckor, beroende på banken och hur din ansökan ser ut.

Kan jag ansöka om bankintyg digitalt?
Ja, många banker erbjuder möjligheten att ansöka om bankintyg digitalt, vilket ofta går snabbare och smidigare.


Nu vet du förhoppningsvis hur du ska gå tillväga när du ska fixa bankintyget till bolaget. Inte? Då vet vi precis vad du behöver - blir kund hos oss så hjälper vi dig även med bankintyget. Boka rådgivning hos oss för att veta mer.

 

Smartare bokföring, smidigare business

Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Smartare bokföring, fakturering och lönehantering.

Prova gratis