Benchmark – vad är benchmarking?

Vi förklarar begreppen benchmark och finansiell benchmarking.

Benchmarking syftar på processen att jämföra företagets verksamhet mot andras i syfte att förbättra företagets verksamhet.

Benchmarking handlar om att jämföra

Benchmarking, även kallat finansiell benchmarking, är ett begrepp inom ekonomistyrningsområdet. På svenska kallas benchmarking för riktmärkning, prestandajämförelse eller prestandamätning.

Benchmarking handlar om att göra jämförelser mellan sin egen verksamhet och andras i syfte att lära och inspireras av andra och därmed förbättra den egna verksamheten. Benchmarking kan ske mot andra företag eller mot delar av det egna företaget.

Syftena med benchmarking

Syftena med benchmarking kan vara många. Genom benchmarking kan ledningen och/eller medarbetarna få information om hur företaget ligger till i jämförelse med andra företag.

Syftet kan även vara att exempelvis finna potential till kostnadsbesparingar och effektiviseringar, att söka nya idéer och att visa för externa intressenter hur verksamheten ligger till och fungerar.

Två användningsområden för benchmarking

Två viktiga områden där benchmarkinginformation kan användas är prestationsmätning och processtyrning. Inom prestationsmätning kan benchmarkinginformationen användas för att sätta upp prestationsmål, och inom processtyrning kan benchmarking användas till exempel när företaget vill identifiera förbättringar i den egna verksamheten.

Tre typer av benchmarking

Det finns flera olika typer av benchmarking, där de tre vanligaste är:

Intern benchmarking

Intern benchmarking innebär att man jämför mellan olika avdelningar eller enheter inom ett företag.

Konkurrensinriktad benchmarking

Konkurrensinriktad benchmarking innebär en jämförelse av prestation eller processer gentemot konkurrenterna. 

Funktionsinriktad benchmarking

Funktionsinriktad benchmarking innebär att man jämför gentemot en bransch eller viss industri.

Benchmark är ett riktmärke

Benchmarking bygger på tydliga benchmarks, dvs riktmärken som man kan jämföra mot över tid. Ett benchmark är en referenspunkt i form av exempelvis ett specifikt nyckeltal som används för att mäta och jämföra prestationer, processer eller produkter i ovanstående syften.

Inom företag används specifika benchmarks enligt ovanstående tre olika typer för att exempelvis utvärdera den egna verksamheten mot andra ledande företag.

Inom finans kan ett benchmark vara ett index som till exempel mäter värdet på finansiella instrument eller en investeringsfonds resultat.  

Benchmarking på svenska

Riktmärkning; prestandajämförelse; prestandamätning 

Relaterade ord

Kostnad
Nyckeltal
Redovisning
Extern redovisning
Intern redovisning

 I vår ordlista hittar du fler ekonomiska begrepp och bokföringstermer