
Uppdaterad bokföringslag
Det ska vara enkelt att driva företag. Och vi vet, efter 40 år i branschen, att administration inte är det du vill lägga din tid på. Vi är glada att regeringen äntligen fattat beslutet om att förenkla administrationen för företagare.
Vad innebär förändringen?
Med direktiven kan du från 1 juli 2024 slänga papperskvitton och annan räkenskapsinformation på papper – så länge du har det i digital form.
Det vill säga, om du fotograferar ditt papperskvitto är det helt okej att slänga det sen. Och om du gör på rätt sätt får du dina kvitton in i ditt program via scanner-appen.
Vi rekommenderar:
Ta emot e-fakturor i programmet, det är smidigast för dig. Men du kan fota underlaget med mobilen och appen Spiris Scanner, och sedan koppla det i programmet.
Fota kvittot med mobilen och appen Spiris Scanner, och koppla sedan det till verifikationen i programmet.
Vanliga frågor
När du köper något på nätet, som kontorsmaterial, IT-tjänster eller annat, får du oftast ett digitalt kvitto direkt till din mejl eller som en e-faktura. Ett digitalt kvitto räknas som en fullt godkänd verifikation direkt som den är.
När ska jag använda vad kanske du tänker nu? När du gör ett köp där din leverantör skickar en faktura, så ber du hen att skicka den som en digital faktura. Om du har ett fysiskt kvitto, kan du använda appen Spiris Scanner för att fota kvittot och koppla det till programmet.
Med den uppdaterade lagen räcker det att du fotar ditt papperskvitto med appen Spiris Scanner och sedan får du in det direkt till ditt administrationsprogram. Och själva papperskvittot, det kastar du bara i papperskorgen.
Tänk på!
Det är viktigt att du ser till att spara säkerhetskopia med din bokföring på ett säkert ställe, helst digitalt, och varför inte i Storegate Backup. För skulle du exempelvis spara säkerhetskopian lokalt på din dator och det sker en datorkrasch, så försvinner även säkerhetskopian. Så säkerhetskopiera ofta och spara den på ett säkert ställe.
Med Storegate Backup sparar du dina säkerhetskopior digitalt. Du väljer vilka filer och mappar på din dator som du vill föra över till din lagringsyta på Storegate Backup, och du kan även schemalägga hur ofta du vill att detta ska ske.
Se filmen Kom igång med Storegate Backup.
Precis som vi nämnt ovan - Digitala fakturor eller Spiris Scanner. Prata med dina kunder och se vad som passar dem bäst!
Tips! Spana in webbinariet där vi snackar om hur du som byrå kan effektivisera arbetet: Uppdateringar i bokföringslagen och effektivisera byråns arkivering.
Skicka och ta emot digitalt
Momsrapporten via eSKD
Du kan lämna in din momsrapport elektroniskt, det kallas för elektronisk skattedeklaration. Innan du kan börjar måste du lämna en ansökan till Skatteverket.
Skicka betalfil till din bank
Om du använder bankens internettjänst kan du skicka betalfilen för dina leverantörsfakturor elektroniskt, både inhemska och utländska leverantörsfakturor.
Återrapportering på fil
Du kan använda återrapportering för att göra det enklare för dig när kundinbetalningarna betalats via fil, eller när du skickat dina leverantörsbetalningar via fil.
Skicka och ta emot e-fakturor
Skicka faktura/beställning
Du kan skicka e-fakturor till både privatpersoner och företagskunder. Då slipper du skriva ut, frankera och posta. När du skickar fakturor digitalt kan du vara säker på att din kund får sin faktura. Det är det snabbaste, säkraste och mest miljövänliga sättet att skicka fakturor.
Ta emot leverantörsfaktura/order
När du får en leverantörsfaktura så meddelar programmet att det finns dokument att läsa in via Sidopanelen och gula listen längst upp i leverantörsfakturalistan. Du ser alla ohanterade e-fakturor och underlag från Spiris Scanner innan du bestämmer om det ska gå in i programmet. När uppgifterna läses in så skapas leverantörsfakturan automatiskt.
Spara tid och pengar. Fakturera digitalt.
Hur mycket sparar du på att fakturera digitalt? Kalkylen är baserad på kostnaden för uppskattad tid manuell hantering av pappersfakturor kräver, jämfört med kostnaden och uppskattad tid för digital fakturering i ditt program.
Hur många leverantörsfakturor/månad får du?
Hur många kundfakturor/månad skickar du?
Detta är vad du sparar per månad:
14:45 timmar:minuter
5 478 kronor
Andra smarta tips
Få bättre översikt
Få enklare, snabbare och tydligare överblick på ekonomin, var du än är. Genom dokumenthanteringen kan du lagra och även dela viktiga dokument både inom företaget men även till andra. Du får bra diagram och kan djupdyka i siffror och verifikationer. Du kan även få rapporter på engelska.
Ekonomiöversikt, Budget & Prognos i Administration
Ekonomiöversikt, Budget & Prognos
Se filmen visa information i Ekonomiöversikt, Budget & Prognos
Scanna kvitton med mobilen
Se till att inte kvittona inte glöms bort, använd appen Spiris Scanner. Via mobilen kan du fota, spara och skicka kvittot till programmet. När du fått in underlaget kopplar du dessa till både verifikationer och leverantörsfakturor.
Smart kundhantering
Kontrollera betalningsförmågan hos dina kunder och leverantörer. När du använder Kreditupplysning får du mer information genom att göra kreditupplysning och anmärkningskontroll. När du lägger upp nya kunder och leverantörer kan du automatiskt hämta in adressuppgifterna.
Företagsfinansiering
Vi har smarta alternativ för företagsfinansiering. Via Betalt Direkt säljer du dina fakturor direkt via programmet. Vi köper dina fakturor och du får betalt nästa bankdag.
Du kan enkelt låna pengar till ditt företag eller belåna dina fakturor. Ditt låneutrymme beräknas fram beroende på hur ditt företags ekonomi ser ut just nu.
Spara säkerhetskopior digitalt
Med hjälp av Storegate Backup sparar du dina säkerhetskopior digitalt. Du väljer vilka filer och mappar på din dator som du vill föra över till din lagringsyta på Storegate Backup, och du kan även schemalägga hur ofta du vill att detta ska ske.
Koppla ihop ditt program med smarta integrationer
Med Administration som bas kan du plussa på med smarta tilläggsprogram. Fördelarna är många – du kan jobba effektivare och spara både tid och pengar. Du har allt på ett ställe, får en bättre överblick och slipper dubbelarbete. Visst låter det bra?

Automatisera din kravhantering
För att effektivisera din kravhantering, dvs driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor kan du använda den inbyggda funktionen AutoCollect. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras av tjänsten, som exempelvis uppdragen betalningspåminnelse och inkassokrav.
Det går automatiskt ut en påminnelse till din kund, och om din kund inte betalar fakturan eller påminnelsen - så avgör du om det ska gå till inkasso.

Framtidens tidsrapportering
I våra webbaserade tidsregistreringsprogram Spiris Tid & Projektplanering kan du och dina anställda rapportera tider både via appen och i programmet, arbeta med kundens order och prissättning. Efter att tidprogrammet sammanställt fakturaunderlagen läser du in det i Administration. Du kan även planera och följa upp arbetet och på så sätt få mer kontroll på din verksamhet.
- Läs om Tid & Projektplanering
- Så här fungerar det
- Se om filmen Tid & Projektplanering
- Integrera Tid & Projektplanering med Administration

Digital signeringstjänst
Med funktionen för signering kan du enkelt och smidigt signera alla sorters dokument, som exempelvis årsredovisningar, kontrakt, avtal och referenser. Du laddar upp dokument för signering och skickar inbjudan via sms eller mejl. Personen som ska signera bekräftar sin identitet med BankID, och sedan sparas det i sju år - både för dig och den som signerat.

Skapa en proffsig hemsida - börja sälja på nätet
Vi har en webshop för alla behov, välj mellan två varianter från oss eller en kraftfullare från vår partner. Du har en smart integration med ditt Administrationsprogram.

Behöver du stöd?
Är du osäker på hur du kan digitalisera din verksamhet och vill få personlig hjälp att komma igång med din digitaliseringsresa? Inga problem, våra erfarna rådgivare finns här för att hjälpa dig.