Tidrapporteringssystem

Enkel och smart tidrapportering

Med Tid & Projektplanering blir det enkelt att redovisa tid var du än befinner dig – i datorn på kontoret eller i mobilappen som ingår.

Mobil som man kan tidrapportera i med ikoner runt.
Skärmdump från tidrapporteringsprogrammet Visma Tid.

Stenkoll på vad du kan fakturera

Med Tid & Projektplanering sparar du många timmar varje månad och gör det enkelt att få full koll på var företaget lägger sin arbetade tid. När tidrapporten är på plats blir det lekande lätt att skapa kompletta löne- och fakturaunderlag som skickas över till Bokföring & Fakturering eller till Lön.

Tidrapportering mot arbetsorder, projekt & aktiviteter

Du kan rapportera tid mot projekt, arbetsordrar, aktiviteter och till och med enskilda uppgifter. Om det blir rörigt för den anställde kan du skapa tidsartiklar och aktiviteter som gör det enklare att välja rätt. Ska tiden debiteras på kund kan du koppla tidsartikeln till ett projekt och sätta ett specifikt pris. Då vet du att du kommer fakturera rätt. 

Mobil som visar tidrapporteringsprogrammet Visma Tid.

ALLA kan rapportera sin tid

Rapportera närvaro och frånvaro

I vårt tidrapporteringssystem kan du använda antingen en enklare variant av tidrapportering eller mer detaljerad och om tiden ska läggas på kund/projekt eller om det ska läggas på den anställdes lön. Anställda kan fixa sin tidrapportering varje dag, varje vecka eller varje månad. Givetvis kan du använda appen för att stämpla in och ut!

Standardtidskoder eller fixa egna?

Tid & Projektplanering använder de vanligaste löneformerna och funkar därför både för månads- och timavlönade. Du som bara ska rapportera tid för närvaro och frånvaro kan använda standardtidskoderna eller skapa egna – anpassade till ditt företag!

Mobiler som visar tidrapporteringsprogrammet Visma Tid.

Tidrapportering och utläggshantering rakt fickan

Fixa din tidrapport direkt efter avslutat jobb

Rapportera hur många timmar du jobbat direkt när du avslutat ditt pass så missar du ingenting. Du rapporterar dina timmar med ett par enkla klick direkt i mobilen. Din tidrapport läggs direkt på projektet eller på kunden och du får sedan ut ett korrekt fakturaunderlag.

Hantera kvitton och utlägg blixtsnabbt

Glöm allt vad kvittohögar och borttappade kvitton heter. Fota kvittot direkt i appen så är du säker på att ingen kostnad tappas bort. Välj om utlägget ska kopplas till en order och faktureras ut mot kund eller om det ska läggas på den anställdes lön. Välj sen om utläggen ska gå igenom en attest. 

Tid

229 kr/mån

Vill du köpa direkt? Skapa ett gratiskonto och slutför ditt köp därifrån.

  • Tidredovisning för faktura- och löneunderlag
  • Projekthantering
  • Fullfjädrad app
  • Enkel uppföljning

Tid & Projektplanering

389 kr/mån

Vill du köpa direkt? Skapa ett gratiskonto och slutför ditt köp därifrån.

Allt från Tid 

  • Komplett projekthantering
  • Verktyg för planering av din personal
  • Överblick över hela säljprocessen
  • Offerter med digital signering
  • Lagra dokument digitalt
  • Budget, uppföljning, utvärdering och analys

Spiris
Tid
Tid & Projektplanering

Tidrapportering

Attest

Enkel attestering med möjlighet till attestering i flera steg; projektledaren attesterar tiderna på sina projekt och attestansvariga attesterar tiderna för sina medarbetare.

Flexbank

Tidsaldot justeras automatiskt om du arbetat mer eller mindre än du skulle ha gjort och programmet håller koll på detta via tidbanken.

Frånvaro & frånvaro i period

Enkel hantering oavsett om du registrerar frånvaro per dag eller under en period.

Interntid & arbetsmoment

Allt som registreras i programmet behöver inte ske via projekt, därför erbjuder Tid bra flöden för att hantera interna registreringar och moment.

Intranät

Via flödet Nyheter & rutiner blir delningen av intern information en barnlek!

Kvitto & företagsinköp

Registrera inköp som gjort för projektets räkning för att få korrekta kostnader samt underlag för löne- och fakturaunderlag. Självklart finns det även möjlighet att få ut bokföringsunderlag för dessa för att förenkla bokföringen.

Körjournal

Slipp en manuell journal i tjänstebilen! I Tid sammanställs informationen direkt systemet utifrån de registreringar som görs på bilen.

Lönetillägg & ersättningar

Ob-ersättning och jour-risktillägg registrerar medarbetaren snabbt och enkelt.

Maskin & utrustning

Missa inte att ta betalt för maskintiden! Du registrerar tiden som maskinen använts och blir på det sättet automatiskt underlag för vidare fakturering.

Milersättning lön

Den anställde registrerar de sträcka som de kört och hamnar automatiskt på löneunderlaget.

Privata utlägg

Utlägg som den anställde ska få utbetalt för registreras enkelt via app eller webb och blir sedan underlag för löneutbetalningen.

Integration & samarbete

Fördelning projekt och resultatenhet till lön

Genom registreringarna som dina medarbetare gör får du enkelt fördelning av resultatenhet samt projekt.

Löneunderlag

Utifrån de tidsregistreringar och utlägg som dina medarbetare gör får du enkelt ut ett löneunderlag som du läser in. Slipp manuella knapptryck och minska risken för fel!

Integration mot Bokföring & Fakturering eller Visma Administration

Genom den smidiga integrationen kan du enkelt få över information om fakturaunderlag eller andra ändringar som du gör i kontakt eller projektregister.

API-integration

Vi har massor av möjligheter att koppla på andra funktioner och tjänster.

Samarbete med redovisningsbyrå (partnerportal)

Din byrå har möjlighet att skapa en kostnadsfri partnerportal som gör det möjligt för er att enkelt samarbeta på den nivå som passar er.

Projekt & fakturering

Debitering

Debitera enkelt kunden för tid och övriga kostnader i projektet. Du får full koll på vad som är debiterbart och ej debiterbart och kan följa upp så att det läggs tid på rätt saker.

Elektronisk signering av dokument

För de filer du laddar upp på projektet erbjuder vi e-signering så att du enkelt kan skicka dessa till kund. Självklart finns det möjlighet för signering via bankid för extra säkerhet. Du följer signeringsflödet hela vägen, kan följa upp om dokumentet inte signeras och skicka påminnelse om signering inte genomförts.

Fakturering med fastpris, löpande fakturering & flexibel prissättning

Välj den prissättning som passar dig! Arbetar du med fastpris kan du enkelt välja om allt ska ingå i fastpriset eller om ex utlägg ska debiteras separat. Välj om du vill sköta prissättningen genom generella prislistor eller via prissättning per aktivitet eller medarbetare.

Materialåtgång

Håll koll på hur mycket material du använt på projektet för att hålla koll på kostnaden samt få underlag till fakturering mot kund.

ÄTA (bygg)

Möjlighet att skapa ÄTA-projekt för att särskilja dessa från ursprungsprojektet. Du kan dessutom välja om du vill följa upp det enskilda ÄTA-projektet eller alla projekt som ligger under ett samlingsprojekt.

Planering & uppföljning

Budget/Kalkyl

Möjlighet att skapa ekonomisk budget i flera versioner för att följa upp projektet hela vägen. Gör en kalkyl för arbetade timmar totalt, per deltagare eller per aktivitet, genom att lägga till varningar kan du även få en upplysning om rapporterade timmar överstiger ett visst antal.

Standardrapporter

Med våra rapporter blir din uppföljning enklare och du har full översikt för att underlätta projektredovisningen.

Analysverktyg

Med vårt analysverktyg kan du enkelt analysera tiden efter dina behov. Filtrera fram det som är intressant för din verksamhet och skapa mallar om det är analyser du vill göra varje månad.

Projektplanering via uppgifter och checklistor

Använd de smarta uppgiftstavlorna som bygger på Kanban-metoden och få total överblick över uppgifterna inom projektet. Ha full koll på att allt löper på enligt plan och följ upp varje uppgift genom estimat och nedlagd tid.

Samlingsprojekt

Genom att arbeta med samlingsprojekt följer du enkelt upp flera projekt gemensamt både när det gäller lönsamhet, tid och uppgifter.

Säljstöd och offertverktyg

Hantera allt från första kontakt till offert och genomfört uppdrag! Säljtavlan ger dig full överblick över dina affärer och du riskerar aldrig att något faller mellan stolarna! Signering av offerten kan självklart ske elektroniskt och när det blir en affär skapar du enkelt ett projekt utifrån affärsmöjligheten.

Resursplanering

Slipp exceldokument när du ska planera dina resurser! Genom vår resursplanering får du fullständig överblick över beläggning och dina anställdas tid.

Avtalshantering

Ditt eget digitala arkiveringsskåp där du har allt samlat på ett ställe oavsett om det rör interna eller externa avtal. Du kan enkelt lägga till ett bevakningsdatum för att få en påminnelse på din startsida om avtalet behöver förnyas och signeringen av avtalet sker digitalt och enkelt.

Integrationer & tillval

Bokföring & Fakturering Fr. 139 kr/mån Fr. 139 kr/mån
Visma Administration Fr. 448 kr/mån Fr. 448 kr/mån
Påminnelse via sms 1 kr/per sms 1 kr/per sms
E-signering av dokument Fr. 16 kr/st Fr. 16 kr/st
Kvittotolkning 119 kr/mån 119 kr/mån

Mobilapp

iOS och Android

Via den smarta appen kan du snabbt och enkelt registrera dina tider och utlägg var som helst, när som helst.

Språkstöd för engelska i appen

Appen finns tillgänglig på engelska vilket gör den lättanvänd oavsett vilket språk som föredras.

Fler funktioner i vårt tidrapporteringssystem som vi bara måste nämna

Körjournal, förmånsbil & traktamente

Det är supersmidigt att rapportera traktamente. Du kan fylla i körningen med företagsbilen och ange hur många mil av resan som ska faktureras till kund eller läggas på lönen. Det finns också stöd för att ta ut körjournaler så du får en överblick på hur mycket bilen används för tjänstekörning.

Jobba med attest

Säg hej till superenkelt attestflöde. Du ställer in vem som attesterar eller om anställda har eget attestansvar. Sen skickas all attestering till rätt person. Busenkelt! Och du kan vara säker på att all tidrapportering, utlägg och kvitton går igenom rätt attestflöde innan det faktureras eller betalas ut. 

Snabba löne- & fakturaunderlag

När tidrapporter, resor och utlägg är klara och godkända exporterar du enkelt in ett färdigt löneunderlag till Lön eller Bokföring & Fakturering. Detta innebär att du slipper lägga många timmar på att tjata på anställda, räkna på postit-lappar eller dubbelkolla anställdas tidrapport. 

Artikelregister & prislistor

De vanligaste artiklarna som finns redan, som t.ex. tid, material, tillägg, maskiner och utrustning samt resa och traktamente. Du kan justera priser på artiklar och ange om de endast ska gälla specifika kunder eller projekt. Och du, du kan enkelt importera artikelregister från de flesta ekonomisystem på marknaden. Perfekt för dig som redan arbetat upp ett artikelregister!

För dig som redovisningsbyrå

Om du har kunder med behov av Tid & Projektplanering kan du enkelt samarbeta med dem i Spiris via partnerportalen i programmet, helt kostnadsfritt. Skapa ett testkonto och välj “Redovisningsbyrå” för att få tillgång till partnerportalen och börja ert digitala samarbete direkt.

Glad kvinna med symboler.

Kan vi hjälpa dig?

Vill du veta mer om hur Tid & Projektplanering i Spiris kan hjälpa dig? Ring oss. Du kan också boka in dig på på en digital visning. Det är helt kostnadsfritt och vi visar alla de smartaste funktionerna.